f

RSS

Joga

Joga nie jest religią, czy dogmatem jakiejś kultury. Chociaż pochodzi z Indii, jest ścieżką uniwersalną, otwartą dla wszystkich, niezależnie od miejsca urodzenia i kultury.

Słowo joga pochodzi od sanskryckiego słowa „yuj” co oznacza łączyć, wiązać, skupiać na czymś uwagę.

„Jak oszlifowany diament, którego każda ścianka odbija światło innej barwy, podobnie słowo joga wyraża różne odcienie znaczeń i odzwierciadla różnorodność ludzkich usiłowań, w celu uzyskania wewnętrznego spokoju i szczęścia.”

Tak napisał B.K.S. Iyengar w swojej książce „Światło Jogi”, twórca metody niezwykle dokładnej i jednocześnie dopasowanej do możliwości każdego człowieka. Stosowanie różnego rodzaju pomocy ułatwia wykonywanie asan, tak aby w zajęciach mogły uczestniczyć osoby z napięciami, zestresowane i ze stanami bólowymi. Ale praktyka jogi przynosi nie tylko korzyści fizyczne, takie jak zwiększenie odporności, przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym, opóźnienie procesów starzenia, jędrne i zdrowe ciało, działa także antydepresyjnie, odprężająco i uspokajająco. Wśród joginów pojawia się zadowolenie i zwiększenie sił witalnych. Częściej zwracamy uwagę na to co jemy i w jakim środowisku przebywamy. Podstawową zasadą jogi jest „ahimsa -niekrzywdzenie”. Dotyczy  to zarówno świata zewnętrznego i stosunków międzyludzkich, jak i samego siebie.

Praktykę jogi może wykonywać każdy, bez względu na wiek i usztywnienie ciała. Dla dzieci jest to świetna forma zabawy, ucząca jednocześnie równowagi i koncentracji. Kobietom daje chwilę wytchnienia i pomaga sprostać obowiązkom dnia codziennego. Mężczyznom pozwala na podjęcie trudnej rywalizacji z samym sobą. Zgodnie z badaniami naukowymi noworodki mam wykonujących asany w czasie ciąży rodzą się z dużo większą wydolnością krążeniowo-oddechową niż te maluchy, których mamy nie uczęszczały na zajęcia jogi dla kobiet w ciąży. Także czas comiesięcznej menstruacji, jak i późniejszej menopauzy jest dużo łagodniejszy dla joginek. Praktyka jogi pozwala zmniejszyć zmienność nastrojów i stany bólowe.

Opanowanie pozycji jogi to klucz do opanowania ciała. Asany to trzeci etap na ścieżce jogi. Dzielimy je na pozycje siedzące, stojące, odwrócone, a także skręty, wygięcia do tyłu i skłony do przodu, nie zapominając o tych, które wzmacniają mięśnie brzucha. Asan jest ponad 200, więc mamy co robić przez całe życie, szczególnie, że według B.K.S. Iyengara przez pierwsze 20 lat jesteśmy początkującymi. Najważniejszą pozycją, którą wszyscy zapamiętują jest savasana – relaks kończący zajęcia 🙂

Kolejny element jogi to pranajama – nauka kontrolowania oddechu, niezwykle ważna w obecnych czasach, w których często wstrzymujemy powietrze. Oddech to życie, a systematyczna praktyka pranajamy może je przedłużyć.

Kolejny stopień jogi to nauka wycofywania zmysłów do wewnątrz, tak aby zmniejszyć wrażliwość na bodźcowanie nas przez świat zewnętrzny. Następny etap to koncentracja, która  z czasem przeradza się w medytację. Ostatni stopnień to odczuwanie współistnienia ze wszystkimi otaczającymi nas istotami.